top of page
חיפוש

פיזיותרפיה לרצפת האגן לאחר קרע דרגה 3 או 4- מרים בלוך

הפוסט נכתב ע"י מרים בלוך, פיזיותרפיסטית לרצפת אגן.


מה עושים בפיזיותרפיה לרצפת האגן לאחר קרע דרגה 3 או 4?

אנסה לתת קווים כלליים למה לצפות במפגש עם פיזיותרפיסטית. אשמח בעתיד לענות על שאלות ספציפיות שלא כיסיתי בפוסט.

במפגש הראשון נקבל את ההסטוריה של האישה עם תלונות ואולי פחדים וננסה להתיחס ולהסביר את תהליך של הטיפול. כל טיפול יהיה אינדיוידואלי למרות שיש כמובן קווים כלליים שתמיד נמצאים.

נתחיל מסקירה על האנטומיה ופיזיולוגיה של המערכת ההשתנה והתרוקנות. ונעבור על החשיבות של שתיה מספקת ותזונה המאפשרות ליציאות רכות ויומיומיות. בנוסף יש נשים שחוות קושי בהתרוקנות בהתחלה או שחוות שההתרוקנות היא לא מלאה.

יש שני דברים שנחוצים לאפשר יציאה קלה והן יציאה רכה מספיק וגם הרפית השרירים. הדרכים שלנו לקבל את הרכות הן שתיה ותזונה. הדרך שלנו לקבל את ההרפיה היא לפעמים ארוכה קצת יותר. יש לנו כלים רבים כמו נשימה סרעפתית, תרגילים שונים, הרפיות, מדיטציות, יוגה, תרגילי פאולה...ועבודה מנואלית עם התרכזות על לימוד של תחושה של הרפיה עם הקנית בטחון להרפות.

נמשיך בללמד את התנוחות האופטימלית להתרוקנות ברגע שהאישה מוכנה לזה. בתנוחה הזאת השרירים נמצאים בהתארכות וביחד עם נשימה אנחנו נקבל מסז' של המעיים והרפיה של השרירים הטבעתיים כדי לאפשר התרוקנות ללא מאמץ ובצורה מיטיבה לגוף (וכמובן ללא כאב). התרוקנות מטיבה לגוף יכול להיות חלק גדול בטיפול בטחורים,פיסורה ועצירויות.


בדיקה של רצפת האגן- לאחר שהסברתי איך הרצפה פועלת ואת הקשר בינה לבין הנשימה ויציבה הגיעה זמן לבדוק. הבדיקה מתחילה בהסתכלות על יציבה, בטן, ונשימה. במישוש הבטן ובדיקת הסרעפת כבר נגלה הרבה מידע לגבי מה שנמצא ברצפה. אבל כמובן בהתאם לתלונות של האישה נחליט בכל שלב אם להתעכב על מה שאנחנו מוצאים. יתכנו שנרצה לשחרר את הסרעפת או אברים בבטן שנמצאים בכיווץ. זה כבר יכול להתחיל לשחרר כבר את הרצפה או שכבר יעודד יציאה טובה.

נרד לרצפה- אם יש חשש לכיווץ יתר של השרירים ברצפת האגן אני אוסיף תנועתיות ירכיים לנשימה כדי להשיג עוד קצת הרפיה לפני שאכנס. אני תמיד אסביר כל דבר לפני שאני עושה. הבדיקה מתבצעת קודם מקדימה. שלב ראשון הסתכלות קצרה, בזמן הסתכלות אבקש כיווץ והרפיה של השרירים וכן שיעול כדי להתרשם מהתנועתיות של השרירים. עם כפפה על היד ועם גל או שמן ובאישור אני אמשש מאוד בעדינות להרגיש את הרקמה ואת התפרים. אם יש אפשרות אז ללא כאב או עם מעט מאוד אראה אם אפשר להחליק פנימה. אעריך את עבודת השרירים ועל היכולת לכווץ ולהרפות אותם. לעיתים אם נגיע להרפיה של השרירים הפנימיים הכאב בתפר ,אם יש, יורד משמעותי.

לאורך כל הבדיקה אני אוספת מידע לגבי נקודות שיאפשרו לנו להיטיב לאפשר הורדה בכאב אם יש, העלאת גמישות של שרירים או רקמה רכה, שיפור בקואורדינציה בין נשימה לשרירים של הרצפה, וחיזוק כח וסבולת של המערכות.

כל צלקת בגוף יכולה להיות משמעותית למרות שאי אפשר למנוע אותם ויכולה להפר איזון בגוף. ננסה להגיע למצב שהצלקת רכה ומחליקה, רקמה שזזה יותר בחופשיות מקבלת אספקת דם טובה יותר ופחות כואבת ויותר מאפשרת חיזוק יעיל. יש לפיזיותרפיסטיות הרבה כלים שונים לעזור להשיג את השחרור הזה. אנחנו מנסות להתאים לכל אישה מה שהכי יעזור לה.

נתיחס כמובן לקיום יחסים אם עולים שאלות או חששות.

בדיקה דרך פי הטבעת להארכה ולפעמים גם טיפול גם עולה בדרך כלל למרות שלא מייד.

נלווה את האישה לאורך תהליך השיקום חזרה לתפקוד מלא, להנאה וקבלה של הגוף, חזרה לספורט...

לעיתים קרובות אני ממליצה על השכרת מכשיר ביופידבק כדי לחזק איתו בבית את השרירים.

לסיכום המטרות שלי בטיפול לנשים לאחר קרעים בלידה הם לתמוך באישה, וללוות לאורך שלבים של התחזקות וריפוי של הרקמות ולספק מידע לגבי כל התהליך. להעצים אותה ולנסות להכין איתה את הגוף להמשך.

יש גם אפשרות לחזור לפיזיוטרפיה לפעמים לקראת לידה נוספת כדי לקבל הגמשה אופטימלית ושוב חיבור למקום לנסות להקל על הלידה הבאה.

אשמח להפגש ליעוץ פרטני בקליניקה שלי בירושלים או בגוש עציון

מרים בלוך פיזיותרפיסטית לרצפת אגן

0549703266


יש לכן שאלות נוספות?

אתן מוזמנות ליצור קשר או לכתוב בתגובות ומרים תשתדל לענות בהקדם.





517 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page